Jumlah Pelawat

Saturday, December 3, 2011

Tak mahu negara tumpahnya darahku seperti ini


Perhimpunan Agung UMNO 2011 adalah medan akar umbi dan perwakilan menunjukkan belang rasisnya. Berapi-api diatas pentas memaki hamun pemimpin politik berlainan warna kulit dari parti seteru mereka. Setelah mulut mereka dihadapkan ke mikrofon, suara di dalam dewan PWTC itu bergema dangan bahang semangat perkauman yang melampau. Rasa ini sengaja dijelmakan untuk mendapat sokongan dari orang-orang melayu. Fitnah dan cacian tidak difikirkan asal berjaya mewujudkan satu keadaan bahawa orang-orang melayu hari ini tidak selamat, selagi mereka tidak bernaung di bawah UMNO.

Keadaan ketakutan dikalangan masyarakat melayu sepertimana negara ini mencapai kemerdekaannya kira-kira 54 tahun dahulu sengaja dihidupkan kembali, agar kelangsungan politik mereka terjamin. Sesungguhnya tindakan ini mencerminkan bahawa UMNO tidak mempunyai satu prinsip yang kukuh. Pabila bergabung dengan MCA dan MIC membentuk kesatuan Barisan Nasional, mereka beria-ria melaungkan slogan 1Malaysia, tetapi pabila tiba perhimpunan parti, mereka menyimbah minyak pula untuk meluap-luapkan api semangat perkauman melampau mereka.

Che Wan tidak risaukan tentang masyarakat yang tinggal di bandar kerana mereka ini lebih berfikiran terbuka dan matang dalam memilih informasi. Tetapi bagi masyarakat yang tinggal di luar bandar, mereka berkemungkinan besar untuk terpengaruh dengan dakyah songsang perkauman ini disebabkan capaian internet yang sukar dikawasan tersebut. Jangan dibiar lagi isu-isu sensitif perkauman menganggu gugat kestabilan perpaduan antara kaum dinegara ini.

Kini kita berada dibulan terakhir tahun 2011. Isu-isu melibatkan kaum tidak lagi timbul seperti negara ini mula-mula merdeka dahulu (31 Ogos 1957). Kini kita perlu menumpukan kepada isu-isu yang lebih bersifat global seperti taraf ekonomi negara, kualiti kesihatan rakyat, kecekapan tadbir urus negara, hak asasi manusia dan sebagainya. Tidak kiralah dari mana kaum kita berasal, kita semua rakyat Malaysia. Keinginan dan keperluan kita adalah sama sahaja sebagai seorang yang bergelar manusia. Kita memerlukan satu kerajaan yang baik dan tidak rasis serta memahami landskap politik baru yang menjauhi pemikiran sempit perkauman melampau seperti ini.

Sebagai seorang melayu sejati yang peka terhadap sejarah, Che Wan tidak mahu lagi melihat pemimpin tertinggi negara ini memainkan isu-isu perkauman untuk mendapatkan sokongan. Mereka mungkin akan mendapat sokongan daripada kaum-kaum tertentu, tetapi harus di ingat bahawa mereka akan memecah belahkan keutuhan perpaduan kaum yang sedia terjalin selama ini tanpa mereka sedari. Kita lahir disini, kita semua rakyat Malaysia. Pertahankan perpaduan ini.


0 Ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...