Jumlah Pelawat

Wednesday, November 30, 2011

Akta Perhimpunan Aman yang tiada amannya



Negara lain membuka langkah menuju kehadapan dan semakin maju. Negara kita pula melakukan perubahan dangkal dan mengundur langkah. Bukan salahnya negara ini. Tetapi salah sekelompok individu yang memimpin negara ini. Trend dunia ketika ini semakin sedar akan kepentingan hak asasi manusia dan masing-masing telah merubah sistem negara mereka yang sebelum ini bersifat kuku besi kepada sebuah negara yang lebih bebas dan tidak menindas rakyat.

Melalui episod kebangkitan rakyat di timur tengah, kita mendapat bukti bahawa negara yang tetap juga mahu mengekalkan konsep negara kuku besi dan rejim pasti jatuh dan tumpas melalui protes-protes jalanan. Banyak contohnya, Mesir, Syria, Lubnan, Tunisia dan yang terbaru adalah Libya.

Myanmar yang ketika dulu diperintah oleh pihak tentera junta kini demokrasinya lebih menyinar daripada Malaysia. Demokrasi negara ini kian lesu akibat dari perlaksanaan beberapa rang undang-undang yang memperlihatkan bahawa elemen kebebasan rakyat itu semakin disekat.

Apakah kerajaan hari ini tidak nampak akibatnya dari sekatan keatas kebebasan rakyat? Mereka sepatutnya mengambil tauladan dari peristiwa dan cerita dari timur tengah jika mereka tidak mahu “dibakul sampahkan”. Negara di timur tengah mungkin jauh nun disana, namun angin semangat kebangkitan mampu untuk ditiup ke negara ini.

Pada 29 November 2011, tarikh dimana “diktator kecil” bernama Akta Perhimpunan Aman 2011 telah dilahirkan. Akta ini sangatlah kejam walaupun tertera perkataan A.M.A.N padanya. Che Wan akan terangkan satu persatu sebab musabab mengapa akta ini dilabel sebagai kejam:

1-- Akta ini melarang terus orang ramai untuk mengadakan perhimpunan aman walaupun berada di premis persendirian jika tidak mendapat permit dari pihak polis.

2-- Seksyen 9(5) akta tersebut memberi kuasa kepada pihak polis untuk mendenda penganjur perhimpunan aman sehingga RM 10,000 sekiranya tidak diberi notis awal.

3-- Setiap rakyat Malaysia yang berumur dibawah 21 tahun dilarang sama sekali untuk berpatisipasi di dalam perhimpunan aman. (jika Universiti mahu dirobohkan sekalipun, mahasiswa dibawah umur 21 tidak boleh melakukan protes terhadap tindakan itu).

4-- Seksyen 21(3) membenarkan pihak polis untuk mendenda individu yang ditangkap dalam perhimpunan aman sehingga mencecah RM 20,000 yang mana akta sebelum ini membenarkan maksimum RM 2000 sahaja.

5-- Perhimpunan aman tidak boleh diadakan di hospital, tempat ibadat, sekolah, dan beberapa tempat lain. Mesti menjauhi kira-kira 50 meter dari tempat tersebut walaupun perhimpunan dijalankan secara tenang.

6-- Ia memberi kuasa yang besar kepada polis untuk menahan individu yang menyertai perhimpunan, dengan kuasa itu hanya polis sahaja menentukan sama ada sesuatu perhimpunan itu aman atau tidak.

7-- Pada Seksyen 8 akta tersebut, menyatakan bahawa seseorang pegawai polis boleh mengambil langkah yang difikirkannya perlu untuk memastikan perhimpunan berkenaan dikendalikan dengan teratur. (apa sahaja tindakan walaupun dengan melakukan kekerasan).

Sungguhpun Datuk Seri Najib Razak mengatakan bahawa kerajaan faham tentang aspirasi rakyat dan akan berubah melalui usaha transformasi, tetapi perubahan itu bukanlah kearah yang lebih baik, tetapi semakin buruk pula jadinya. Akta yang kejam diganti dengan akta yang lebih kejam. Sedang rakyat dahagakan demokrasi ketika ini, kerajaan Barisan Nasional mengambil langkah menongkah arus dengan menidakkan hak dan kuasa yang ada pada rakyat. Pilihanraya yang akan datang, mari sama-sama golongan belia di negara ini menunjukkan kuasa anak muda reformasi pada mereka. Kita sama-sama jatuhkan kerajaan kejam ini.

2 Ulasan:

Anonymous said...

ithulah!
ada baca pasal akta baru nieyh..
rasanya lebeyh ke arah menghalang dr pada buat perhimpuan wlpun ke arah kebaikan
lagi satu..
protest jalanan tak boleh dilaksanakan..
macam mana if pekrja nak buat protes kepada majikan..
takkan lah kena minta ngn polis juga.,..

Abu Idris said...


arrayah.info
- Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman bertentangan Al-Quran dan Sunnah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...