Jumlah Pelawat

Wednesday, December 21, 2011

Revolusi melalui reformasi



Setiap bangsa atau negara pasti melalui satu proses revolusi sama ada mereka sedari atau tidak sedari. Thomas Jefferson iaitu Presiden Amerika Syarikat ketiga (1801-1809) pernah mangatakan bahawa masa kitaran revolusi pasti akan berlaku sekurang-kurangnya sekali dalam 20 tahun bagi memulihkan negara dari korupsi dan penindasan hak asasi manusia. Katanya lagi pohon kebebasan hak (tree of liberty), perlu disegarkan dari masa ke semasa.

Mahu atau tidak revolusi pasti akan berlaku walau sekuat mana pemerintah di sesebuah negara itu cuba untuk menghalangnya.

Bila pendapat umum atau sesuatu “public opinion” itu menguasai rakyat, semestinya mereka akan bangkit dan seterusnya melakukan sebuah revolusi. Namun perlu diketahui bahawa revolusi tidak berlaku dengan sengaja. Ianya perlukan sebab-sebab pemangkin untuk berlaku. Maksud Che Wan, revolusi memerlukan sebuah idea yang dapat diterima umum dan meresapi ke setiap pemikiran rakyat sebelum sesuatu kebangkitan rakyat itu terjadi.

Pada pendapat Che Wan, revolusi tidak mustahil untuk berlaku di Malaysia. Ketika ini idea reformasi yang dicetuskan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 telah mula menampakkan hasil. Idea reformasi yang terkandung di dalam Buku Jingga mampu menggerakkan sebuah gelombang revolusi bagi membawa suatu perubahan baru di negara ini.

Melalui lipatan sejarah, usaha tokoh revolusi hebat seperti Guevera yang sanggup berjuang bermati-matian demi menjayakan sebuah idea revolusi perlu kita ambil pengajaran. Idea Guevera ketika menghidupkan revolusi di Cuba sangat-sangat diterima baik oleh penduduk setempat. Idea Guevara ketika itu adalah mahu menamatkan penindasan yang dilakukan oleh pihak kapitalis supaya jurang miskin-kaya serta pengagihan ekonomi negara itu menjadi lebih sekata. Ketika itu ramai rakyat Cuba hidup di dalam serba kemiskinan dan kekurangan akibat dari pemerintah negara itu yang korupsi. Walaupun idea Guevera adalah sesuatu yang baru ketika itu, namun ianya amat memberi inspirasi kepada rakyat Cuba untuk bangkit. Lantas, majoriti rakyat Cuba telah membantu Guevera yang masih muda ketika itu bagi menjayakan sebuah revolusi hebat sehingga peristiwa itu masih diingati sampai ke hari ini.

Che Wan yakin dan optimistik sesungguhnya kebangkitan rakyat pasti akan berlaku sekiranya idea reformasi dapat disampaikan dengan jayanya kepada semua rakyat dinegara ini merentasi perbezaan kaum, gender, umur dan geografinya. Tugas kita sebagai “reformist” untuk menyebarkan idealogi ini agar Malaysia menjadi lebih baik dan rakyat tidak lagi ditindas. Mari kita revolusi melalui reformasi.


Guevara seorang tokoh revolusi yang tetap diingati oleh rakyat Cuba

0 Ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...