Jumlah Pelawat

Friday, August 10, 2012

Isu logo dan tema kemerdekaan ke-55: Satu perbandingan terus antara BN dan PR. Siapa lebih profesional?



31 Ogos setiap tahun merupakan satu tarikh keramat buat semua rakyat Malaysia. Tarikh ini adalah titik tolak kepada Tanah Melayu (ketika itu, sebelum pembentukan Malaysia pada tahun 1963) telah dibebaskan setelah lebih 400 tahun ianya dijajah oleh beberapa kuasa besar imperialis. Kita sedar bahawa rombongan Almarhum Tuanku Abdul Rahman selaku pemimpin UMNO ketika itu berangkat ke London telah membuahkan hasil dan kita sepatutnya berterima kasih kepada jasa beliau itu.

Namun setelah 55 tahun negara ini mencapai kemerdekaan, pemimpin-pemimpin UMNO hari ini seperti mahu memilik hartakan negara seperti barang kepunyaan mereka sendiri. Seperti yang semua sedia maklum, tema yang menjadi pilihan untuk sambutan kemerdekaan ke-55 tahun ini adalah “Janji Ditepati”. Che Wan nak tanya pembaca-pembaca yang dikasihi sekalian, adakah “Janji Ditepati” ini satu pilihan yang tepat dan sesuai untuk menjadi tema kemerdekaan negara kita?

Ini sebenarnya satu statement atau ayat yang digunakan untuk mendapat belas simpati rakyat. Che Wan tidak nafikan sememangnya ada janji yang ditepati, tetapi tidaklah secara keseluruhannya dan itu adalah suatu realiti. Lihat sahaja hak royalti minyak yang sepatutnya diagihkan kepada negeri Kelantan. Hak itu telah dinafikan bertahun-tahun lamanya walaupun sumber bahan api tersebut dikaut dari negeri Che Siti Wan Kembang itu.

Selain itu juga, “Janji Ditepati” ini diguna untuk ditujukan kepada satu pihak sahaja iaitu Barisan Nasional dan ini jelas tidak bersesuaian dengan konsep negara Malaysia yang mempunyai kepelbagaian kaum, agama dan juga idealogi politik.

Seharusnya biarlah Hari Kemerdekaan negara temanya disepakati bersama oleh segenap pelusuk masyarakat merentasi perbezaan idealogi politik dan boleh diterima oleh pemimpin dari kedua-dua belah pihak, baik kerajaan ataupun pembangkang. Ianya tidak boleh didominasi oleh pihak-pihak tertentu agar perpaduan rakyat dapat dikekalkan menjelang 31 Ogos ini.

Apa yang kita perlukan adalah orang nombor satu negara bernama Perdana Menteri yang mempunyai professionalisme yang tinggi serta mampu untuk membezakan peranannya sebagai ketua kerajaan dan juga ketua parti. Nilai ini yang Che Wan tidak nampak pada susuk peribadi Datuk Seri Najib kerana beliau tetap berkeras dengan tema “Janji Ditepati” - nya itu.

Dibawah ini Che Wan lampirkan kedua-dua logo serta tema yang dipilih oleh BN dan PR. Anda putuskan mana satu lebih mengambarkan professionalisme dan sesuai dijadikan tema Hari Kemerdekaan Ke-55:-





Logo dan tema "Janji Ditepati" yang tidak begitu professional dan holistik ciptaan Kerajaan Barisan Nasional.




"Sebangsa, Senegara, Sejiwa". Rekaan logo simbolik kombinasi maksud kebebasan, Kedaulatan Raja dan rasa cinta akan negara. Menjadi pilihan negeri dibawah Pakatan Rakyat menjauhi perbezaan politik sempit.



Nota: Che Wan pilih Sebangsa, Senegara, Sejiwa...Pilihan anda bagaimana?

0 Ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...