Jumlah Pelawat

Tuesday, November 29, 2011

Kerana Kondo Mewah, Sapi dapat nama...



Raya korban dah lama habis. Tapi isu lembu yang satu ini masih lagi tidak dapat diselesaikan. Kepada yang sentiasa mengikuti senario politik semasa pasti mengetahui skandal RM 250 juta yang melibatkan projek National Feedlot Corporation (NFC) iaitu sebuah pusat penternakan lembu di Negeri Sembilan. Projek mega ini diuruskan oleh suami kepada ketua wanita UMNO iaitu Dato Seri Shahrizat Jalil.

Che Wan tidak menyalahkan perlaksanaan projek mega ini kerana ianya dapat menjamin pengeluaran hasil daging lembu segar dengan jumlah yang besar, secara tidak langsung ianya akan dapat membuka peluang pekerjaan dan menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar Negara (KDNK). Ini tentunya memberi kesan baik kepada ekonomi negara.

Tetapi masalahnya mengapa projek sebesar ini diberikan kepada individu yang begitu rapat dengan seorang yang bergelar menteri? Dalam negara yang amat bertuah ini, ramai lagi usahawan-usahawan yang berkecimpung dalam bidang penternakan mempunyai kepakaran dan mampu untuk mengurus projek sebesar itu.

Spekulasi untuk mengaitkan suami kepada Dato Seri Shahrizat Jalil menggunakan pengaruh yang ada pada isterinya untuk mendapatkan suntikan dana sebanyak RM 250 juta untuk membiayai projek penternakan itu sememangnya berasas.

Lazimnya, sebelum sesuatu projek berskala besar diluluskan, ianya perlu melalui satu proses saringan yang amat ketat dimana hanya usahawan-usahawan yang mempunyai latar belakang dalam industri penternakan sahaja akan diberi peluang untuk dipertimbangkan.

Ini kerana projek berskala besar seperti ini mempunyai risiko yang sangatlah tinggi. Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail (suami kepada Sharizat) bukanlah individu yang sesuai untuk menerajui satu gagasan industri ternakan lembu yang tentunya memerlukan kepakaran dan kebolehan yang jitu. Kredibaliti diri beliau sedikit sebanyak boleh diragui. Apa yang pasti, beliau telah pun mendapat bantuan “mega” tersebut dari pihak kerajaan.

Isu ini menjadi lebih panas pabila ahli parlimen dari Macang iaitu saudara Saifuddin Nasution membongkarkan bahawa NFC telah membeli dua buah Kondo Mewah berharga RM 9.8 juta yang terletak di Bangsar yang kononnya untuk tujuan pelaburan. Che Wan sendiri tidak nampak satu siknifikan disebalik pembelian dua buah kondo mewah tersebut. Cukup tidak masuk akal bila mana sebuah syarikat penternakan yang baru bertapak di negara ini mahu meluaskan operasinya dalam sektor hartanah pula. Tidak relavan sama sekali.

Pembelian dua buah kondo mewah itu seolah-olah memperlihatkan bahawa peneraju NFC seperti mempunyai kepentingan peribadi.

Selaku Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Jalil perlu memberi penjelasan tentang isu NFC ini sewaktu Perhimpunan Agung UMNO yang akan diadakan nanti. Tiada sebab untuk pihak luar melemahkan sayap puteri UMNO seperti yang diperkatakan beliau. Rakyat hanya mahukan penjelasan. Berikan penjelasan itu.



.


2 Ulasan:

kerja babi nama sapi said...

Err ... agak cute lembu tu?

Tapi cow girl selalunya kaki kengkang ! :)

Salahguna dalam project ini akan buat kewangan negara akan merosot lagi. Ya betul pertanian ubah corak pakai sifat bizness. Tapi ini bukan bizness ...ini rompak lah!

Anonymous said...

hmm..
ithulah..
rasanya shahrizat memg betul2 kena jelaskan..
baru owg tak tuduh dia kalau betul dia tak slaah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...