Jumlah Pelawat

Saturday, September 17, 2011

Perjuangan untuk mansuhkan ISA akhirnya berjaya


Tahniah..tahniah Che Wan ucapkan kepada barisan pemimpin dan pendukung-pendukung idealogi reformasi kerana dengan perjuangan serta pengorbanan anda semua akhirnya undang-undang kejam Internal Security Act (ISA) akhirnya telah dimansuhkan secara rasmi.

Walaupun Datuk Seri Najib Tun Razak mengatakan bahawa keputusan beliau ini adalah disebabkan keperhatinan terhadap rakyat, namun bagi Che Wan, sebenarnya ianya adalah disebabkan oleh perjuangan yang dimulakan oleh pihak oposisi dan seterusnya disokong penuh oleh rakyat marhaen.

Undang-undang yang dimulakan oleh pihak penjajah British ini seharusnya telah dimansuhkan sejak lama dahulu terutamanya selepas negara ini mencapai kemerdekaanya kerana undang-undang tersebut bersifat kejam dimana pihak berkuasa mempunyai hak untuk menahan seseorang itu sewenang-wenangnya tanpa dibicarakan.

Entah bagaimana, undang-undang kejam ini diteruskan dibawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) dengan alasan ingin memerangi keganasan. Terminalogi “keganasan” itu dilemparkan kepada musuh-musuh politik yang tidak sehaluan dengan mereka. Maka ramailah aktivis hak asasi manusia dan pemimpin politik telah ditahan dan disumbat ke dalam ISA hanya kerana lantang mengkritik pentadbiran kerajaan.

Setelah gelombang kebangkitan rakyat semakin menampakkan hasil, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil langkah populis dengan memansuhkan akta kejam ini dengan serta merta, sedangkan keputusan ini boleh dibuat sebaik sahaja beliau mengangkat sumpah menjadi Perdana Menteri iaitu pada tahun 2009.

Mengapa kini? Itu menjadi persoalannya.

Semacam ada agenda tertentu terselindung disebalik keputusan tergesa-gesa beliau ini. Bak kata pepatah “seperti udang disebalik batu”. Pemimpin dan barisan Pakatan Rakyat perlu berwaspada dan jangan terlalu gembira diatas kemenangan ini.

Menurut kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang, tindakan Perdana Menteri memansuhkan akta ISA ini hanya satu retorik politik disebabkan ianya akan digantikan dengan akta-akta kejam lain diwaktu hadapan. Dengan ayat yang lebih mudah, “tukar nama, tetapi kekejamannya masih ada”.

ataupun,

Barangkali pilihanraya ke-13 bakal dilangsungkan sedikit masa lagi sehingga membuatkan Datuk Seri Najib tiada pilihan lalu menceduk idea yang terkandung dalam buku jingga milik Pakatan Rakyat.

Bagi Che Wan, menceduk atau meniru idea yang terkandung di dalam buku jingga tidak menjadi masalah selagi ianya bertujuan untuk merubah negara ini menjadi lebih baik. Pada masa yang sama secara tidak langsung ia mencerminkan bahawa Datuk Seri Najib ketandusan idea dan mengakui hakikat bahawa idea reformasi itu lebih menguntungkan daripada idea transformasi yang sering dilaung-laungkan olehnya.

Akhir sekali,

Diharapkan usaha tekanan ke arah memakmur dan memekarkan demokrasi tanah air tercinta ini seharusnya tidak terhenti begitu sahaja. Selepas ini, akta-akta lain yang bersifat menekan rakyat seperti akta AUKU dan akta Penerbitan dan Percetakan 1984 perlu disemak kembali sama ada ianya masih lagi relevan atau tidak untuk dilaksanakan di negara ini.

2 Ulasan:

Anonymous said...

bersatu kempen tumbangkan umngok

Anonymous said...

aku saja2 try click kat nama kandis yg bg komen kat sini. buleh tahan gak pala otak dia dlm blog dia.
ni alamat dia

gerai3abdul.blogspot.com

-sarah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...