Jumlah Pelawat

Sunday, June 19, 2011

Setiap perhimpunan aman ada penentangnya


9 Julai 2011 adalah tarikh dimana perhimpunan Bersih 2.0 akan berlansung. Media arus perdana tidak habis-habis melabel perhimpunan aman ini sebagai menganggu gugat ketenteraman awam dan kononnya memburukkan imej negara.

Sedangkan dalam Perlembagaan Persekutuan (Perkara 10) memperuntukan kebebasan kepada rakyat negara ini untuk berhimpun secara aman. Apa yang pasti, melalui lipatan sejarah, setiap perhimpunan aman yang berlaku di seluruh dunia telahpun berjaya dan setiap penentang kepada perhimpunan aman tersebut pasti akan menemui kegagalan.


Contohnya...


Revolusi Iran pada tahun 1979.


Beribu-ribu rakyat keluar menyertai rapat umum dengan menyokong Ayatullah Khomeini dan menentang sistem monarki Iran. Revolusi ini berjaya walaupun mendapat tentangan dari pro-monarki.



Demostrasi Baju Kuning di Thailand


Golongan baju kuning yang menentang Thaksin Shinawatra yang menjadi Perdana Menteri ketika itu. Golongan baju kuning berhimpun selama beberapa hari di jalanan dan juga di lapangan terbang. Thaksin berjaya disingkirkan walaupun golongan Baju Merah yang pro-Thaksin menentang perhimpunan tersebut.



Rapat umum menentang rejim Hosni Mubarak di Mesir



Kira-kira sejuta rakyat Mesir keluar untuk menyertai perhimpunan aman di beberapa bandar utama di negara itu selama sebulan. Hosni Mubarak tersungkur jua setelah lebih 30 tahun menjadi Presiden. Golongan yang memihak kepada Hosni Mubarak juga keluar ke jalan-jalan utama untuk menentang perhimpunan itu. Namun gagal untuk menyelamatkan Hosni Mubarak dari disingkirkan.

Bersih 2.0 pada 9 Julai ini - Keadaan pasti sama seperti perhimpunan aman yang lain



Adakah perhimpunan aman Bersih 2.0 akan gagal jika mendapat tentangan dari Perkasa dan Pemuda UMNO? Che Wan rasakan itu tidak akan berlaku kerana himpunan aman yang dilakukan akan lebih kuat jika tentangan diberikan. Seperti sifat spring. Semakin banyak tekanan diberikan, semakin kuat daya untuk melawan kembali tekanan itu.

0 Ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...