Jumlah Pelawat

Saturday, June 18, 2011

Berpecah atau kita sudah matang?


Baiklah, Che Wan ingin bertanya kepada saudara sekalian adakah situasi terbahaginya dua kelompok utama iaitu barisan kerajaan dan barisan pembangkang menandakan masyarakat hari ini sudah berpecah belah ataupun mereka sudah matang dalam berpolitik?

Jawapan Che Wan adalah masyarakat atau rakyat hari ini telah matang dan BUKANNYA berpecah belah seperti yang diwawarkan oleh pemimpin-pemimpin politik tertentu.

Ini disebabkan melalui pemerhatian Che Wan, jika terjadinya dua kelompok besar yang berbeza pendapat ianya dapat mewujudkan suatu keadaan dimana periksa dan imbang (check and balance) itu akan berlaku. Keadaan ini akan memberikan kesan positif kepada negara kerana masing-masing akan saling memperbetulkan satu sama lain jika melakukan sesuatu kesilapan.

Teori inilah yang digunakan oleh negara-negara maju yang mekar dari segi demokrasinya. Kita ambil negara Amerika Syarikat sebagai contoh, dua seteru utama iaitu Republikan dan Demokrat saling bertukar-tukar tempat menguasai Rumah Putih (White House) kerana rakyatnya telah matang untuk memilih calon Presiden yang benar-benar layak menerajui negara tersebut.

Sistem dua parti lebih memberi manfaat kepada rakyat kerana ianya dapat memberi peringatan kepada kerajaan yang sedang memerintah untuk bekerja dengan lebih keras dan melaksana apa yang telah dijanjikan oleh mereka.

Jika tidak, mereka akan digantikan.

Seperti yang dikatakan oleh seorang ahli falsafah iaitu Aristotle, “absolute power corupt absolutly”. Ada benarnya kata-kata ahli falsafah Greek ini. Jika kita memberi terlalu banyak kuasa kepada seseorang, ianya akan menyebabkan seseorang itu menjadi korupsi dan memungkinkan mereka menyalahgunakan kuasa yang diberikan.

Dengan wujudnya pihak pembangkang yang kuat, ianya dapat mengehadkan gejala-gejala korupsi dan salahguna kuasa ini. Seperti apa yang berlaku semenjak Pilihanraya Umum 2008, Pakatan Rakyat dapat memberikan peringatan kepada kerajaan yang sedang mentadbir iaitu Barisan Nasional supaya berusaha dengan lebih gigih untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

Biarlah kedua-dua parti tersebut bersaing secara sihat dan berlumba-lumba melakukan kebaikan yang akhirnya memberi manfaat kepada rakyat marhaen.

Sekali lagi Che Wan mengatakan bahawa idealogi parti politik yang berbeza tidak bermakna rakyat negara ini berpecah belah dan bergaduh. Mereka masih lagi bersatupadu dan hidup dalam keharmonian.

Sebagai contoh, jika pasukan bolasepak negara menghadapi sesuatu kejohanan seperti di Piala Suzuki, semua rakyat tanpa mengira kaum, umur dan latar belakang sama-sama memenuhi stadium dan memberikan sokongan tanpa belah bagi kepada skuad negara.

Tiada isu-isu perpecahan yang timbul, malahan adik beradik yang mempunyai idealogi politik yang berbeza boleh menyambut hari perayaan bersama-sama dengan gembira tanpa bermasam muka (Pengalaman Che Wan sendiri).

Hari ini jelas menunjukkan bahawa rata-rata rakyat telah matang dalam hal-hal yang berkenaan dengan politik dan mereka tidak takut untuk membuat sesuatu perubahan.

Jika dibiarkan sahaja Barisan Nasional itu menjadi satu-satunya parti dominan di negara ini, tentulah agak sukar untuk rakyat memberikan tentangan terhadap parti tersebut jika sesuatu kesalahan dilakukan oleh mereka. Kita perlu akui bahawa ahli-ahli didalam parti Barisan Nasional itu tidaklah sempurna dan kadang-kala terbukti melakukan salahguna kuasa.

Dengan adanya Pakatan Rakyat, ianya akan dapat menjadi alternatif kepada rakyat untuk meneutralkan kuasa yang ada pada Barisan Nasional.

Sekali lagi Che Wan mengingatkan bahawa politik masa hadapan janganlah tertumpu kepada “permusuhan” tetapi lebih kepada “persaingan sihat”. Parti mana yang lebih adil dan berkebajikan pastinya akan berjaya menarik sokongan rakyat terbanyak. Ibarat sebuah aliran sungai yang terbahagi dua namun menuju ke muara yang sama. Begitulah juga perihal parti politik. Walau berbeza, namun destinasi kita sama. Untuk kesenangan dan kebajikan rakyat...

P/s Mari sama-sama menuju ke suatu dimensi baru..Reformasi..!

0 Ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...